Czasy, kiedy silniki benzynowe były proste i bezproblemowe dawno już minęły.
Benzyniaki z bezpośrednim wtryskiem paliwa w teorii są bardziej oszczędne już w praktyce różnie z tym bywa. Jedno jest pewne, z całą pewnością przysparzają więcej problemów serwisowych.
Wszystko przez skomplikowaną budowę układu zasilania i umiejscowienie samych wtryskiwaczy.
W silnikach z pośrednim wtryskiem paliwo było dostarczane pod ciśnieniem około 4 bar, a sam wtryskiwacz znajdował się w kanale ssącym. Dzięki takiemu rozwiązaniu paliwo mogło być podawane za pomocą zwykłej pompki elektrycznej bezpośrednio ze zbiornika, a umiejscowienie wtryskiwacza gwarantowało stałe oczyszczanie zaworów ssących.
W silnikach typu FSI, TFSI, JTS , GDI i IDe i pokrewnych tak prosto już nie jest. Ciśnienie urosło do 200 Bar, a wtryskiwacz zawędrował do komory spalania.
Jakie są tego efekty?
Częściej zdarzają się usterki wtryskiwaczy i pompy zasilającej, a kolektor i zawory ssące z czasem pokrywają się grubą warstwą nagaru. Jak zatem żyć z takim silnikiem, aby cieszyć się z oszczędności paliwa i zaoszczędzić na naprawach tak skomplikowanej jednostki.
Oto główne zasady, których należy przestrzegać, aby oszczędzić MASĘ pieniędzy!
1. Wymieniaj olej co 10.000 kilometrów!
Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa, przez wyższą temperaturę pracy szybciej degradują środek smarny. Podczas spalania powstaje dużo sadzy, która trafia do oleju. Ponadto w każdym współczesnym silniku benzynowym znajduje się wiele systemów oczyszczania spalin, które skracają życie środka smarnego.
2. Przynajmniej raz w tygodniu dobrze rozgrzej silnik i pokonaj z większym obciążeniem kilka kilometrów. Takie postępowanie pozwoli utlenić sadze z wnętrza silnika np. z tłoków, komory spalania, zaworu EGR czy łopatek mechanizmu zmiennej geometrii turbiny VTG.
3. Płucz silnik przed każdą wymianą oleju dodatkiem Engine Flush nr 2640.
To bardzo tani zabieg a pozwoli przygotować silnik na przyjęcie porcji świeżego oleju. Przy okazji płukanka oczyści rowki pierścieni i wypłucze kanały olejowe.
4. Kontroluj co roku czystość zaworów ssących, stan zaworu EGR i separatora oleju. W razie konieczności oczyść te elementy za pośrednictwem Oczyszczacza do przepustnic nr 5111.
Niewłaściwe działanie, któregoś z tych elementów bardzo szybko uszkodzi kolejne. Ot na przykład uszkodzony EGR bardzo szybko doprowadzi do usterki GPF.
5. Przynajmniej raz w roku wlej do paliwa Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 1971.
Czyste końcówki wtryskiwaczy to czysty silnik. Lejące wtryskiwacze bardzo szybko doprowadzą do powstania dużej ilości sadzy, która trafi do silnika.