Co to jest Cera Tec i jak go używać?
Cera Tec jest dodatkiem do oleju, zawiesiną opartą na mikroceramicznym, stałym środku smarnym (azotek boru) i pakiecie substancji przeziwzużyciowych. Cera Tec może być stosowanych we wszystkich silnikach i skrzyniach biegów. Cera Tec ma podwójnie działanie, z jednej strony tworzy trwałe mechaniczną powłokę na metalowych elementach, a z drugiej tworzy cienki film smarowy stworzony z pakietu dodatków przeciwzużyciowych.
Działanie mechaniczne jest odpowiedzialne za stworzenie trwałej ceramicznej warstwy, która nadbudowuje uszczerbki, rysy i wżery w silniku. Dzięki temu zabiegowi silnik odzyskuje sprawność mechaniczną. Proces pełnej ceramizacji trwa około 7.000 kilometrów, ale już po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów można zaobserwować cichszą pracę silnika, wzrost mocy i kompresji. Co równie ważne, silnik po zastosowaniu Ceratec spala mniej oleju i paliwa. Warstwa mechaniczna utrzymuje się w silniku nawet do 50.000 kilometrów!
Drugą substancją czynną Cera Tec są dodatki przeciwzużciowe, które tworzą na powierzchni silnika cienki dodatkowy „film”, który zapobiega kontaktowi metalu z metalem. To działanie utrzymuje się tylko do momentu, do którego Cera Tec znajduje się w silniku.
Dodatek najlepiej wlewać razem ze świeżym olejem podczas wymiany oleju, a 300ml wystarcza na maksymalnie 5 litrów oleju silnikowego. Optymalna dawka wynosi około 6% całkowitej ilości oleju
Cera Tec jest w pełni mieszalny ze wszystkimi standardowymi olejami silnikowymi.
Produkt był testowany również w pojazdach z turbosprężarkami, katalizatorami i filtrami cząstek stałych. Dodatek może być stosowany także w innych mechanizmach, np. znacząco wydłuża sprawność pomp i sprężarek smarowanych olejem przekładniowym.
W nowych pojazdach Cera Tec wspomaga docieranie silnika i chroni przed nadmiernym zużyciem. Dzięki wielkości cząstek wynoszącej zaledwie 0,5 µm jest całkowicie kompatybilny ze wszystkimi filtrami olejowymi.
Cera Tec został poddany testowi w przekładni zębatej w laboratorium Automobil-Pirotechnik-Landa GmbH (APL).
Co zostało przetestowane?
Eksperci APL wykonali test porównawczy przekładni zębatej na zwykłym oleju i oleju wzbogaconym o Cera tec.
Jak wykonywano test?
Test wykonywano w kilu cyklach. W każdym kolejnym cyklu zwiększano poziom obciążenia. Przeprowadzono test zwykłego oleju przekładniowego i tego samego oleju z 6% zawartością Cera Tec. Celem eksperymentu było osiągnięcie określonego poziomu uszkodzeń. Poziom ten jest osiągany, gdy suma wszystkich uszkodzeń zębów kół zębatych wynosi ponad 20 milimetrów.
Zwykły olej osiągnął czwarty poziom w skali pomiarowej, a olej zmieszany z Cera Tec osiągnął poziom 9, a więc ponad dwukrotnie wyższy!
„Cera Tec znacznie zwiększa możliwości przenoszenia obciążeń, co potwierdza ochronę przed zużyciem przez drobne cząstki ceramiczne” – tak, Inż. Peter Kun, który nadzorował test, podsumowuje wyniki eksperymentu.
Co ciekawe „LIQUI MOLY” jest pierwszą firmą na rynku posprzedażnym, która sama chciała poddać swoje produkty testom”, powiedział Inż Kunz, który Odpowiada za testowanie smarów i paliw.
Czym jest APL?
Założona w 1989 r. APL jest neutralnym i niezależnym laboratorium, o międzynarodowej renomie, pracującym dla największych klientów z branży olejowej. Firma specjalizuje się w mechanice silników i układów napędowych oraz ich materiałów eksploatacyjnych. Na prawie 145 urządzeniach do testowania silników i przekładni, 700 pracowników na co dzień wykorzystuje najnowsze technologie pomiarowe.