Olej do systemu Start&Stop
Czy potrzebny jest specjalny olej do Start Stop?
Coraz niższe limity emisji CO2 powodują, że producenci uciekają się do każdego rozwiązania, które pozwala uciąć chociażby pojedyncze gramy dwutlenku węgla w spalinach. A ponieważ blisko 10% całego czasu pomiaru emisji samochód stoi – zastosowanie systemów wyłączających silnik po zatrzymaniu i automatycznie go uruchamiających przed ruszeniem stało się regułą. Wraz z rozpowszechnieniem się aut z funkcją Start&Stop na rynku pojawiły się też oleje silnikowe dedykowane do takich modeli. I tu warto zadać sobie pytanie: czy rzeczywiście potrzebny jest specjalny produkt w takich sytuacjach?
Największym problemem przy częstym wyłączaniu się silnika jest zanik ciśnienia spowodowany wyciekami spośród współpracujących elementów, a także towarzyszący temu wzrost temperatury i zmiana charakteru tarcia.
Zmniejszanie się ciśnienia jest wypadkową głównie dwóch czynników: lepkości oleju oraz luzów pomiędzy współpracującymi elementami. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że lepkości olejów są w zasadzie narzucone wymogami lekkobieżności, a wartości luzów są czynnikiem determinowanym konstrukcją silnika, to okazuje się, że wpływ samego oleju jest tu minimalny. Producenci aut stosują rozwiązania wspomagające w postaci zaworów zwrotnych w filtrach oleju (zapobiegających się jego cofaniu po wyłączeniu silnika) czy niezależnych od pracy silnika obiegów chłodzenia turbosprężarki. Olej natomiast musi być stabilny temperaturowo i utrzymywać swe parametry przez jak najdłuższy czas. To jednak są wymogi pożądane również w jednostkach bez systemu Start&Stop. Wysokie parametry olejów są osiągane w wyniku stosowania odpowiednio dobrych baz i właściwego pakietu dodatków. O przydatności oleju do danego typu silnika decyduje posiada norma (aprobata) od producenta pojazdu, która to determinuje to czy olej może być użyty w konkretnym typie silnika. Oleje Liqui Moly posiadając stosowne aprobaty mogą być stosowane również w pojazdach wyposażonych w system Start&Stop. Koncern Liqui Moly ma w swojej ofercie zarówno oleje syntetyczne Synthoil wykonane w technologii PAO (polialfaolefiny PAO są stosowane m.in. w Formule 1), jak i produkty wykonane w technologii syntetycznej Top Tec, a więc z udziałem wysokiej klasy baz PAO w połączeniu z bazami hydrokrakowanymi. Wszystkie oleje Liqui Moly z serii Top Tec nadają się do stosowania w silnikach z systemem Start&Stop.
Niezależnie od rodzaju oleju jaki znajduje się w naszym silniku, jeżeli jeździmy głównie w mieście i silnik jest narażony na ciągłe gaszenia warto dodatkowo poprawić jego właściwości. Służą do tego modyfikatory tarcia na oparte o dwusiarczek molibdenu np. Oil Additive nr art. 8342 i Ceratec nr 7181. Modyfikatory idealnie zabezpieczają silnik na wypadek chwilowego zaniku ciśnienia oleju i chronią silnik przed chwilowym brakiem smarowania, zwiększają ciśnienie oleju i kompresje i co ważne redukują tarcie przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa.