Jaki olej wlać do zużytego silnika ?

Po pierwsze musimy się zastanowić co to właściwie oznacza, że silnik jest zużyty? No właśnie, czy dymienie, utrata mocy, spalanie oleju i kultury pracy zawsze oznacza zużycie silnika ?

Z definicji zużycie silnika oznacza:

-zużycie pierścieni tłokowych,

-zużycie tłoków,

-zużycie tulei cylindrowych,

-zużycie wału korbowego (rysy, i owal czopów)

-zużycie gniazd zaworowych,

-wyrobienie przylgni zaworowych,

-wyrobienie prowadnic zaworowych,

Takie usterki przyczynią się do utraty kompresji, spalania oleju i spadku ciśnienia oleju.

Zanim zdecydujesz o zmianie oleju na tańszy – dobrze sprawdź silnik.


W praktyce, bardzo często okazuje się, że silnik, który dymi, pracuje głośno, spala olej, wcale nie jest mocno wyeksploatowany. Objawy, które z pozoru na to wskazują, mogą być mylące. Dymienie i spadek kompresji to objawy, które bardzo często są kwalifikowane jako poważna usterka. W praktyce nawet po 300 000 kilometrach wymiary tulei cylindrowych i wału korbowego mogą mieścić się w tolerancji wymiarowej nowego silnika!
Spalanie oleju częściej wynika z zapieczenia pierścieni tłokowych lub degradacji uszczelniaczy trzonków zaworowych. Dokładna diagnostyka wymaga demontażu silnika, ale w takiej sytuacji warto przeprowadzić choćby „próbę olejową”. W przypadku zdiagnozowania pogorszenia parametrów pierścieni tłokowych, warto wypłukać silnik środkiem Liqui Moly Engine Flush nr 2640.


Dzięki rozpuszczeniu osadów na pierścieniach tłokowych w silniku wzrośnie kompresja a co tym idzie i moc. Taka jednostka ma mniejszą tendencję do dymienia i ciszej pracuje. W przypadku problemów z uszczelniaczami zaworów można wymienić je na nowe lub zastosować preparat Liqui Moly Stop wyciekom oleju nr 2671.


No dobrze ale co zrobić, gdy silnik jednak…jest zużyty?

W przypadku gdy silnik faktycznie jest zużyty, możemy go wyremontować, ale to w przypadku tańszych i starszych samochodów jest nieuzasadnione ekonomiczne.

W takim wypadku możemy zrobić dwie rzeczy:

1. Spróbować zmienić lepkość oleju na większą.

2. Dodać modyfikator oleju.

Warto zaznaczyć, że nadmierna zmiana lepkości może spowodować problemy ze smarowaniem w zimne dni i brak filtracji oleju jako że cały środek smarny będzie przepływać z pominięciem medium filtracyjnego (wzrost ciśnienia może spowodować otwarcie zaworu bocznikowego w filtrze). Dlatego najprościej i najbezpieczniej jest wlać do oleju o fabrycznych specyfikacjach i lepkości dodatek do zwiększania lepkości Liqui Moly Visco Stabil.

Dzięki temu zabiegowi w bezpieczny sposób zwiększymy ciśnienie oleju i kompresję.

Drugim sposobem poprawy kultury pracy silnika jest dodatek z dwusiarczkiem molibdenu MoS2 Liqui Moly Visco Stabil.

Dodatek do oleju silnikowego z dwusiarczkiem molibdenu (MoS2) nie zwiększa lepkości oleju. Jego działanie polega na tym, że substancja tego dodatku wypełnia rysy i wżery w silniku. Dzięki tej właściwości silnik ma większą kompresję i ciśnienie oleju. Oprócz zniwelowania wewnętrznych nieszczelności dwusiarczek zawarty w preparacie tworzy na powierzchniach podlegających tarciu wysokiej jakości film olejowy, poprawia właściwości smarne i zapewnia dużą odporność na ścinanie. Te właściwości preparatu tłumią hałas wyeksploatowanego silnika. Należy pamiętać że w przypadku faktycznego zużycia silnika możemy tylko maskować objawy, ale w przypadku starszych pojazdów takie działanie ma sens.

Dzięki Liqui Moly Oil Additive zwiększymy osiągi silnika, spowolnimy jego zużycie i zmniejszymy koszty eksploatacji.


Kliknij i sprawdź dodatki do oleju Liqui Moly!