Diesel jest ok

Coraz częściej media straszą nas rychłym końcem silnika wysokoprężnego.

Ciągłe przekraczane norm zanieczyszczeń powietrza w dużych miastach i afera Volkswagen Gate nie robią dobrej prasy silnikowi z zapłonem samoczynnym. To skąd inąd ciekawe zjawisko bowiem w samym założeniu to właśnie silnik diesla jest najsprawniejszym silnikiem tłokowym jaki dotychczas udało się skonstruować.

Co to znaczy, że silnik jest mniej lub bardziej sprawny?

Sprawność to współczynnik, który określa, ile energii chemicznej paliwa zostało przetworzone na energię mechaniczną. W silnikach benzynowych konstruktorom udaje się osiągać wartości na poziomie 30 % natomiast silnik wysokoprężny wykorzystuje potencjał paliwa prawie w połowie.

To właśnie ten fakt sprawia, że dieslem zużywają średnio o około 30-40 % mniej paliwa przy podobnych osiągach. Warto zaznaczyć, że zużycie paliwa jest wprost proporcjonalne do emisji dwutlenku węgla. Słowem dieslem w mniejszym stopniu przyczyniają się do powstawania dziury ozonowej.  No dobrze to w takim razie jaka jest przyczyna złej opinie diesla w mediach. No dobrze – dieslem ma też swoje wady, ale wynikają one głównie z zaniedbań serwisowych i braku wiedzy.  Właśnie dlatego warto poznać kilka sztuczek, które pozwolą nam korzystać z dobrodziejstw tego silnika (niskiego zużycia paliwa i wysokiego momentu obrotowego) przez wiele tysięcy kilometrów.

10 przykazań dla posiadaczy diesla

  1. Unikaj zakupu ryzykownych konstrukcji. Do silników podwyższonego ryzyka należą

Silnik 1,5 dci wyprodukowany przed 2006 rokiem, silnik 2.0TDCI wyprodukowany przed 2006, niektóre silniki 2,5 TDi V6. Zakup jednej z tych jednostek pomimo dbałości nie gwarantuje bezawaryjności.

  1. Diesel bardzo „nie lubi” krótkich tras- dlatego jeżeli szukasz samochodu tylko do dojazdu do pracy kup benzyniaka.
  2. Regularnie, przynajmniej raz na 15.000 km wyczyść układ wtryskowy.

Diesel to system naczyń połączonych, jeżeli wtryskiwacze „leją” do oleju dostaję się dużo sadzy a to przyczynia się do szybkiego szybko zapchania EGR, kolektora ssącego i DPF

  1. Regularnie (przynajmniej raz na 30.000) sprawdź i w razie potrzeby wyczyść zawór recyrkulacji spalin EGR.

Jak to zrobić?

Wlać do pełnego zbiornika preparat https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Pro-Line-Regenerator-wtryskow-Diesel/429

  1. Co każde 30.000 sprawdź stan kolektora ssącego a w razie zanieczyszczenia oczyść go.

Jak to zrobić?

Tu nieodzowna będzie wizyta w jednym z naszych warsztatów https://www.liqui-moly.pl/nasze-warsztaty/

  1. Nie wycinaj DPF! Wbrew pozorom z filtrem DPF da się żyć. Aby zaprzyjaźnić się z nim  wystarczy stosować się do powyższych zaleceń a oprócz tego stosować olej nisko popiołowy.  W niektórych silnikach, gdy filtr znajduje się daleko od silnika np. silniki JTD (, przez co cały czas pracuje w zbyt niskiej temperaturze) konieczne może się okazać się chemiczne czyszczenie filtra i regularne stosowanie dodatku https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Dodatek-do-ochrony-filtra-DPF/21. Spokojnie w przypadku czyszczenia filtra nie trzeba nic demontować wystarczy wpuścić płyn przez otwór po wykręconym czujniku temperatury spalin. A dodatek wystarczy dodać raz na 2.000 kilometrów.

Jak to zrobić?

Należy użyć środka i specjalnej sondy. Usługę najlepiej zlecić https://www.liqui-moly.pl/nasze-warsztaty/

 

  1. Przynajmniej raz w miesiącu wyskocz na pobliską autostradę lub drogę szybkiego ruchu i przejedź samochodem na wyższych obrotach (np. na 4 biegu) kilkanaście kilometrów. Taki zabieg znacząco przyczynia się do „wygrzania” i usunięcia nagarów z silnika, zaworu EGR i filtra DPF.
  2. Regularnie przy każdej wymianie oleju zastosuj preparat do płukania układu olejowego.

Nawet sprawny diesel emituje sadzę. To właśnie stąd ciemne zabarwienie oleju, które pojawia się w oleju już po kilkuset kilometrach po wymianie. Jest to normalne zjawisko i warto wiedzieć, że sadza w małych ilościach ma bardzo dobre właściwości ograniczające tarcie. Oczywiście jej nadmiar przyczynia się do „zakleszczenia” pierścienie tłokowych, zapychania kanałów olejowych, pogorszenia pracy hydraulicznych popychaczy i wariatorów zmiennych faz rozrządu. Właśnie dlatego podczas okresowej wymiany oleju zawsze płucz silnik! Jak to zrobić?

Po prostu wlej zawartość puszki nr 2662  https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Pro-Line-Engine-Flush-500ml/98 do oleju i uruchom silnik na 15 minut. Potem postępuj jak przy zwykłej wymianie oleju.

 

  1. Wymieniaj olej co 15.000 kilometrów. Warto widzieć, że zalecenia producentów silników o wymianie oleju co 30.000 lub nawet 50000 należy… włożyć między bajki.

Oczywiście jest to technicznie możliwe np. przy eksploatacji silnika w trybie autostradowym tym nie mniej w przeważającej ilości przypadków takie postępowanie musi skończyć się przedwczesną awarią. Warto zapamiętać, że wydłużone interwały wymiany oleju podyktowane są przez księgowych, którzy za wszelką cenę chcą uczynić eksploatacje samochodu jak najtańszą.

Tak aby w zachęcić floty do zakupu pojazdów. Oczy wiście w rachunku ciągnionym takie postępowanie jest bardzo nie ekonomicznie bowiem silnik dokonuje żywota po około 200.000 kilometrów, a więc tuz po okresie gwarancyjnym.

 

  1. Raz na 50.000 zastosuj preparat smarujący do paliwa https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/DODATEK-SMARUJACY/427