Nowoczesny silnik wysokoprężny pokonuje bezawaryjnie pierwsze 100.000-150.000 kilometrów. Później zaczynają się problemy z głośniejszą pracą, dymieniem czy zwiększeniem zużycia paliwa.
Jeżeli odpowiednio nie zareagujemy na takie objawy może dojść do poważniejszej awarii. Czarny dym wydobywający się rury wydechowej, nierówna praca silnika to pierwsze symptomy, na które warto zareagować.
Wtryskiwacze common rail w silnikach Diesla dotykają głównie dwa typy problemów: nieszczelność zaworów sterujących, wynikająca z ich zużycia oraz błędy dawkowania i rozpylania spowodowane zanieczyszczeniem końcówek i korpusów. O ile w pierwszym przypadku rozwiązaniem jest jedynie wymiana lub regeneracja zaworków, o tyle problemy drugiego rodzaju może rozwiązać czyszczenie chemiczne.
Zdjęcie nr 1 Otwory rozpylacza końcówki wtryskiwacza przed czyszczeniem.
Zdjęcie nr 2 Otwory rozpylacza końcówki wtryskiwacza po czyszczeniu.
Podstawowa diagnoza wtryskiwaczy common rail możliwa jest bez demontażu z samochodu. Test tak zwanych przelewów pozwala zdiagnozować nieszczelność zaworów sterujących, natomiast odczytanie korekcji wtryskiwaczy umożliwia wykrycie między innymi nierównomierności ich dawkowania. Winę za zbyt duże przelewy ponosi zwykle wyrobienie zaworów sterujących, natomiast za wiele kłopotów z dawkowaniem i rozpylaniem, szczególnie na niskich obrotach, odpowiedzialne może być zanieczyszczenie wtryskiwaczy. Usunięcie nagarów w wielu przypadkach udaje się przy zastosowaniu odpowiedniego preparatu podawanego wraz z paliwem. Płyn wlewa się bezpośrednio do baku, a opakowanie 500 ml wystarcza na 70 l paliwa. Proces czyszczenia odbywa się podczas pracy silnika, co oznacza, że roztwór podawany jest we wszelkich możliwych warunkach pracy silnika, w szerokim zakresie temperatur i ciśnień. Czyszczenie układu wtryskowego trwa do momentu zużycia paliwa zawierającego roztwór detergentu i nie wymaga żadnych dodatkowych zabiegów. Środek czyszczący jest w stanie usunąć zanieczyszczenia, poprawiając precyzję dawkowania paliwa. W praktyce najbardziej problematyczne są zwykle odchyłki dawek biegu jałowego, gdzie ze względu na krótkie czasy wtrysku nawet niewielkie osady silnie zaburzają ilość wtryskiwanego paliwa. Akurat tu środek ma szansę wykazać się największą skutecznością, stabilizując bieg jałowy, zmniejszając wibracje i nierównomierność pracy, a także ułatwiając rozruch. Skuteczność działania preparatu można zweryfikować za pomocą testera diagnostycznego, porównując korekty czasów otwarcia wtryskiwaczy przed i po czyszczeniu. Jeżeli w danym silniku istniał problem zanieczyszczenia wtryskiwaczy, to korekty po czyszczeniu będą mniejsze.
Środek do czyszczenia wtryskiwaczy o numerze 2666 https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Oczyszczacz-wtryskiwaczy-DIESEL-SPULUNG-500ml/23jest bardzo skuteczny, ale przede wszystkim bezpieczny dla silnika. Należy mieć świadomość, że jego działanie opiera się na czyszczeniu osadów. Z oczywistych względów nie jest możliwe przywrócenie do pełnej sprawności wtryskiwaczy zużytych mechanicznie, z uszkodzonymi zaworami itp. Jednak w znacznej części przypadków to właśnie osady odpowiadają za kłopoty z pracą silnika wysokoprężnego. Problemy tego typu nasiliły się szczególnie od czasu, gdy zgodnie z przepisami, do paliw obowiązkowo dodawany jest tzw. biokomponent FAME, którego udział nie jest obojętny dla pracy układu wtryskowego i utrudnia wykrycie pierwszych niesprawności układu wtryskowego. Dlatego Dodatek do czyszczenia układów wtryskowych powinien być stosowany prewencyjnie, ponieważ zanieczyszczone wtryskiwacze mogą doprowadzić do przedwczesnego zapychania się filtra cząstek stałych, uszkodzenia koła dwumasowego lub usterki mechanicznej wtryskiwaczy. Dodatek należy stosować regularnie przy każdym przeglądzie lub dwa razy w roku.
Zdjęcie nr 3 Pomiar korekcji wtryskiwaczy przed zastosowaniem preparatu.
Zdjęcie nr 4 Pomiar korekcji po zastosowaniu czyszczenia wtryskiwaczy.