A Ty co ile wymieniasz olej?
Pamiętaj, że to od jego jakości zależy długość życia twojego silnika!
A od czego zależy jakość środka smarnego?
Przede wszystkim od receptury, surowców i aktualnego przebiegu. Ogólna zasada jest taka, że do 10.000 kilometrów wszystkie parametru powoli się obniżają. Systematycznie spada lepkość, powoli rośnie ilość zanieczyszczeń i oksydacja a wraz z nią obniża się liczba TBN.
Dlaczego warto wymienić olej przy 10.000 kilometrów?
Po przekroczeniu tej magicznej bariery pogorszenie parametrów lepkościowych nadal odbywa się liniowo, ale ilość zanieczyszczeń i oksydacja zaczyna rosnąć lawinowo.
A cóż to jest ta oksydacja?
Oksydacja to inaczej utlenianie środka smarnego.
Zbyt duża powoduje degradację oleju oraz utratę własności smarnych, ochrony antykorozyjnej i zdolności myjących. Po przekroczeniu tej magicznej bariery zużycie oleju i silnika drastycznie przyspiesza. Po kolejnych 10 .000 tysiącach kilometrów olej ma już o połowę mniejszy TBN i zaczyna się prawdziwy zjazd w dół.
Nie warto oszczędzać !
Silniki czterosuwowe z łożyskami ślizgowymi są bardzo czułe na spadek lepkości i wzrost ilości zanieczyszczeń znajdujących się w oleju. W takim przypadku już przy przebiegu rzędu 30.000 km może dojść do zatarcia silnika. Oczywiście wszystko zależy od sposobu eksploatacji, ale po co ryzykować?
Jeżeli chcesz zachować silnik w doskonałym stanie przez wiele lat, zawsze wymieniaj olej co 10.000 kilometrów.
https://liqui-moly.pl/katalog-doboru-oleju/
Aha, dodatkowo przed każdą wymianą zawsze płucz silnik.
https://liquimoly.sklep.pl/521-engine-flush-03l.html